Tips om je huishouden beter te organiseren + gratis schema

Tips om je huishouden beter te organiseren + gratis schema

Weet jij soms ook niet meer waar je moet beginnen? Stapelt de rommel en chaos zich op in je huis en hoofd? Welkom in de wereld van nu, waar iedereen haast heeft en je meer geleefd wordt dan leeft. Tijd om daar verandering in te brengen. Ik ga je mijn tips geven om je huishouden beter te organiseren. Als bonus krijg je ook nog een gratis schema dat je kan downloaden in PDF om zelf aan de slag te gaan!

Organiseren en plannen kun je leren

Zelf ben ik ook iemand die altijd op zoek is naar meer structuur om zo de chaos in mijn hoofd te verkleinen. Hoe meer rommel in huis, hoe meer chaos in mijn hoofd. En een chaotische moeder is alles behalve gezellig. Met drie kinderen in huis, een hond, kat, vissen, kippen,… Is het vaak ook moeilijk om bovenop alle taken te blijven. Daarbij wil je dan ook nog eens gaan sporten en een eigen bedrijfje runnen. Oeff, het kan soms wat veel worden, tijd voor verandering! Ik kocht mezelf een planner en bedacht een plan om mijn chaos aan te pakken. Het is nog niet perfect, maar ik ben zeker dat we op de goede weg zijn.

Op zoek naar een handige manier om je maaltijden te plannen? Andere budgetvriendelijke planners shop je hier!

Maak een lijstje

Schrijf op welke zaken je wil aanpakken, is het de was die ontploft? Of is er ’s morgens teveel haast? Moet je last minute nog rennen naar de winkel omdat je niets in huis hebt voor het avondeten? Herkenbaar hoor! Gelukkig is er voor alles een oplossing. Schrijf daarom dus op waar je verandering in wilt brengen en laat ook je huisgenoten weten hoe ze kunnen helpen. Vul je gegevens in en ontvang de handige to-dolijst en het weekschema.

SCHRIJF JE NU IN EN ONTVANG GRATIS PLANNER HULPJES!

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSTE LIFESTYLE TIPS & TRUCS, PLUS ENKELE EXCLUSIEVE GOODIES!

Dit veld is vereist.

Ik beloof dat ik je mailbox niet zal overspoelen met vervelende mailtje!

Hier is het vooral het huishouden dat een struikelblok is. Een schoonmaakschema leek me dus een goede oplossing, zo schrijf je alle taken op en weet je perfect wat je nog moet afwerken. Een systeem dat voor mij erg goed werkt.

De handige to do lijst scheurblok shop je hier

Zo maak je een goed schema

Deel je taken op in dagelijks, wekelijks en maandelijks. Zo hou je een duidelijk overzicht en raak je niet gedemotiveerd door teveel en te lange taken. Althans, zo werkt het in mijn hoofd, te veel taken geven me stress en maken het moeilijker om eraan te beginnen. Ze opdelen in kleinere taken is dus een must om het overzicht te kunnen bewaren en taken af te kunnen werken.

Dagelijkse taken, dit zijn taken die de kinderen ondertussen zelf kunnen. Het gebeurt niet elke dag, maar ik probeer ze wel aan te sporen om ervoor te zorgen dat ze de taken elke dag afwerken.

Ochtend, middag dagelijks:

  • Gordijnen openen(ieder voor zich)
  • Bed maken(ieder voor zich)
  • pyjama op de plaats(ieder voor zich)
  • Tafel opruimen(ieder voor zich)
  • Dieren voeren(Dante&Davio)
  • Was verzamelen en machine insteken(mama)
  • Vaatwasser inruimen(mama)
  • Keukenaanrecht en tafel afvegen(mama)
  • Opruimen(mama)
  • Afwas(mama)
  • Stofzuigen(mama)
  • Was drogen en opvouwen
  • Was wegleggen(elk kind legt eigen was weg)
  • Stofzuigen

Avond, dagelijks

  • Brooddozen in de wasbak(ieder kind voor zich)
  • Vaatwasser uitruimen(Davio&Dante)
  • Was wegleggen(ieder kind voor zich)
  • Tafel dekken(Demi)
  • Koken(mama)
  • Tafel afruimen(Demi)
  • Afwas(mama & papa)
  • vaatwasser inruimen(mama & papa)
  • was insteken(mama)
  • Was drogen(mama)
  • Vuilnis weggooien(mama of papa)

Wekelijkse taken

Op maandag is het meestal de keuken die schoonmaakbeurt krijgt. Kasten worden aan de buitenkant afgeveegd, de oven en de micro neem ik dan mee en de vuilbakken was ik uit. De koelkast probeer ik ook één keer per week te organiseren en om de week te poetsen. De living is dan dinsdag aan de beurt, afstoffen, de zetel wordt gestofzuigd en gereinigd met spray en alles krijgt een dweilbeurt onder in ene weg. De trap wordt dan ook mee gestofzuigd en het stoepje buiten. Namiddag doe ik dan het toilet en het bureau.

Woensdagnamiddag zijn de kinderen thuis en hoop ik goed bij te zijn met de was zodat al het beddengoed afgetrokken kan worden en meteen in de was kan. Kamers worden op orde gezet zodat ik op donderdagvoormiddag boven kan dweilen. Ook de badkamer krijgt een poetsbeurt dan. Donderdagnamiddag doe ik alle boodschappen(hiervoor maak ik op zondag een weekschema en boodschappenlijstje). Mocht je interesse hebben, er volgt nog een blog met tips over mealplannen, je kan wel alvast lezen hoe ik mijn mealprep op zondag deed. Op vrijdag is het dan de was verder wegwerken, strijken en andere taken.

Kan je niet wachten om aan de slag te gaan met maaltijden te plannen?

Weekplanner voor meer structuur + tips om je huishouden te organiseren

Klik hier om de maaltijdplanner met boodschappenlijst te kopen

Dat is een beetje in grote lijnen hoe het huishouden hier sinds kort aangepakt wordt. Alles is ook afhankelijk van mijn werkuren en de bestellingen die er verwerkt moeten worden in de week. Mijn trainingsschema is aangepast aan mijn gezin, huishouden en werk. In een ideale wereld zou ik dus alles iedere week perfect in orde moeten hebben met dit schema. Maak je geen illusies, ik ben net als jullie ook maar een mama die probeert haar weg te vinden in het volwassen zijn. Ik kan jullie alleen maar proberen te helpen en motiveren met de middelen die ik zelf handig vind.

Enkele extra tips

  • Ruim rondslingerende spullen meteen op en denk niet “doe ik straks wel”
  • Zet eventueel een kookwekkertje op 10 minuten en ruim dan een ruimte op zonder daarbij afgeleid te worden.
  • Geef alles een vaste plaats, dat maakt opruimen een stuk gemakkelijker
  • Kinderen kunnen best meehelpen in het huishouden, vaak vinden ze dat ook fijn om wat verantwoordelijkheid te krijgen.
  • Zorg voor een vlotte ochtendspits door de tafel al de dag ervoor te dekken, kleding klaar te leggen en brooddozen na het avondmaal al klaar te maken(zo moet je maar 1 keer de tafel vuilmaken en afvegen)
  • Geef het tijd, een nieuwe routine aanleren vraagt tijd, ook om te sporten of gezond te eten.
mom en lifestyle blogger LIEVELYNE

Werd je geïnspireerd door dit artikel en vond je de informatie nuttig? Deel het dan zeker verder, dat helpt ons en de blog om te groeien! Tag ook zeker @LIEVELYNEPUNTBE op social media als je aan de slag gaat met één van onze tips. Ik zie het graag voorbij komen en deel het verder!

*Sommige blogs bevatten affiliate linkjes. Door op deze links te klikken en iets te kopen, ontvangt Lievelyne een kleine commissie. Voor jou hangen hier GEEN extra kosten aan vast!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.