Wat een regenachtige zaterdagmorgen! De hele week was het mooi weer en net vandaag valt het tegen. Normaal werk ik altijd in het weekend, maar omdat mijn man op vakantie is, moet mama voor de kindjes zorgen 😉 Geen probleem hoor, geen wekker en alles op een rustig tempo. Love it!
Omdat de week zo heftig en druk was zonder papa, nam ik vandaag dan maar even de tijd om rustig door de schoolpost te gaan. Eerder deze week ging ik naar de ouderbijeenkomst over huiswerkbegeleiding. We kregen enkele bruikbare tips mee en ook wel leuke documentatie. Daartussen zaten ook 2 pagina’s met structuurkaartjes. Ik maakte eerder ook al een beloningskaart, dit werkte prima. De kinderen weten dan precies wat er gaat komen en dat brengt rust. De kaarten die de school meegaf, vond ik erg handig en ze waren ook bijna allemaal van toepassing. Omdat ze niet in kleur waren en de jongens geen zin hadden om ze te kleuren, heb ik ze dan maar even opnieuw afgedrukt in kleur. Je kan ze hier downloaden.
En dan raakte ik even afgeleid en ging op zoek naar andere hulpmiddelen om de kinderen te ondersteunen met leren. Zo hangt er voor de oudste al een analoge en digitale klok op de deur van het toilet, samen met de maaltafels.
Voor de middelste vond ik het handig om de schrijfletters af te drukken en ze ergens op te hangen zodat hij ze vaak ziet en kan benoemen. Daarbij zocht ik nog naar enkele leuke dino’s die ik dan kan gebruiken om hem de begrippen: voor, achter, bovenop,… enz aan te leren.
…En even later stroomde er van alles uit de printer 🙂
Hoe ik ermee aan de slag ging
Nadat ik alles had afgedrukt, deed ik ze even één voor één in het lamineermachine. Zo blijven ze mooi en zijn ze langer bruikbaar.
Vervolgens knipte ik ze allemaal uit en sorteerde ze. Er waren namelijk enkele die ik overbodig vond.
Aan de achterzijde plakte ik een strookje magneettape (deze kocht ik bij Action). De kaartjes kwamen ofwel op de “ochtend” of “avond” stapel
Elk kind is ook verantwoordelijk voor zijn of haar eigen rommel. Buiten dat ze hun eigen vuile was moeten opruimen en kleding netjes moeten wegleggen, hebben ze ook nog andere taken. Niet teveel want ze zijn moe genoeg na school, maar ze kunnen best hun steentje bijdragen. Zo moet er iemand de hond voeren, de tafel dekken, vaatwasser uitruimen(meestal op woensdagnamiddag en in het weekend), even met de kruimeldief over de grond en stoelen gaan na het eten,… Die taakjes komen dan nog eens apart per kind op te hangen.
Op de koelkast heb ik plaats genoeg, deze staat centraal en de kaartjes vallen er goed op! Langs de koelkast hangt ook onze familieplanner, menuplanner, in en uit post, enz… Dus dit is het uiteindelijk geworden. Links de foto’s van de kindjes en dan voor elk kind een eigen kleur magneten. Rechts de dagindeling. Aan het aantal te zien, zal ik duidelijk nog wat magneten moeten bijhalen 🙂 De bedoeling is dat ze een magneetje zetten bij de dingen die ze gedaan hebben zodat aan het einde van de dag geen magneetjes meer hangen aan de linkerkant. Ik denk dat dit hun zal stimuleren omdat iemand de winnaar wil zijn 😉
Iedereen heeft nood aan structuur. Zelf merk ik dat ik beter presteer als ik de dingen neerschrijf in een planner en ze dan kan zien. En heerlijk als je dan iets kan schrappen van je to-dolijstje, toch? Helaas vullen de lijstjes zich veel sneller dan dat je kan schrappen, haha!
Hopelijk konden jullie wat inspiratie halen uit deze blog. Vergeet @LIEVELYNEPUNTBE zeker niet te taggen op social media als je gebruik maakt van dit systeem. Ik zie het graag voorbijkomen!
………………………………………………………….
Q: Ben jij een voorstander van taakjes te geven aan kinderen? Of vind je dat het niet kan?