Je weekmenu plannen doe je zo

Hoe vaak heb je het aan de hand, het is etenstijd en je weet niet wat je moet klaarmaken. Je trekt de koelkast open, maar vergat boodschappen te doen. In de groentelade vind je wel nog een triestige bloemkool en enkele slappe wortels voor de vuilbak. Stress want je hebt nog zoveel dingen te doen en dus geen tijd te verliezen. Wat zal het worden, een frietje van de frituur of een ritje naar de winkel voor de ingrediënten van het gerecht dat je nog niet verzonnen hebt?

De oplossing

Het maken van een weekmenu is de oplossing voor dit probleem. Het vraagt inderdaad een uurtje(of minder) van je tijd, maar geloof me dat is het waard. Het bespaard je stress op de dagen dat je erg druk bent en zorgt voor minder verspilling. Ook ga je gezonder eten en geef je minder geld uit aan pizza van de Italiaan of Frietjes van de frituur.

Wat heb je nodig

  • Kookboeken: Nee die hoef je niet te kopen! Ga eens naar de bib, ja kan daar de leukste boeken huren. Of neem voor de verandering eens het inspiratie tijdschrift mee dat aan de kassa ligt. Carrefour, Delhaize, Spar en Albert Hein hebben ze zeker.
  • Pinterest: Nog gemakkelijker is Pinterest, hier kun je werkelijk alles vinden. Receptje gevonden? Pin het in je map en je hebt al je recepten samen op één plaats zitten. Geen papier verspilling en het neemt ook geen plaats in je kast.
  • Youtube: Hier vind je weekmenu’s en de werkwijze om ze te maken. Handig om te kijken tijdens het strijken. Multitasking for the win!
  • Papier of schriftje
  • Schrijfgerief
Klik hier voor een simpel, maar lekker recept om krieltjes met groenten te maken in de oven.

Zo ga je te werk

Zelf maak ik op zondag altijd lunch en avondeten voor twee dagen klaar. Dat kan een ovenschotel zijn, die kan mijn man dan gewoon in de oven zetten terwijl hij met de kinderen bezig is. Op deze dagen kiezen we ook gewoon voor gemakkelijke recepten, denk daarbij aan gevulde Wrap, gezonde Pita variant, wok,… Op zondag eten we vaker ook pasta, dus maken we saus voor 2 dagen. Op maandag maken we dan rijst erbij met groenten in plaats van pasta. Je kunt ook Lasagne maken, balletjes in tomatensaus,… Bij wraps kun je bijvoorbeeld al de groenten in stukken snijden en in bakjes doen. Een sausje maken voor erbij, eventueel wat rijst afkoken voor erbij. Rijst kun je gerust enkele dagen in de koelkast bewaren en makkelijk toevoegen aan groentjes die je even aanstooft in de wok, eitje erdoor en je hebt een simpel gerecht klaar.

shopping list van Action - weekmenu opstellen

Op een blad schrijf ik alle dagen van de week en dan vul ik bij onder de dagen in wat we gaan eten. Je kunt ook een printable zoeken op Google en lamineren, zo hoef je niet elke keer een nieuw blad te maken. Je gerechten schrijf je dan met een whiteboardmarker erop. Of werk met een schriftje, zo heb je al je weekmenu’s samen. Als je dan een keertje geen tijd hebt om een weekmenu te bedenken, kun je gewoon een week gebruiken die je al had gemaakt.

Vervolgens kijk ik per dag wat ik nodig heb voor elk gerecht en schrijf dit op een apart boodschappenlijstje. Een tip die ik nog kan meegeven als je kiest voor groenten, ga voor diepvries. Tegenwoordig is vers niet meer echt vers en ben je vaak beter af met diepvries. Deze groenten worden meteen na de oogst bewerkt en ingevroren, alle vitaminen en mineralen nog intact. Mocht je toch een ander gerecht kiezen omdat de omstandigheden het niet toelaten om nog een hele bloemkool schoon te maken, dan blijf je dus niet zitten met een bloemkool die slecht zal worden. Diepvriesgroenten zijn ook al schoongemaakt en klein gesneden. Time is money people!

Als je al je ingrediënten opgeschreven hebt, kun je verdergaan met de andere boodschappen. Wat is er op en moet bijgehaald? Hiervoor plakt er op onze koelkast een magnetisch notitieblok. Als mijn huisgenoten melden dat er iets op is, schrijf ik het op. Staat er misschien iets leuks in promotie?

Voor je naar de winkel vertrekt zorg je nog voor een gevulde maag, zo ben je zeker dat je niet heel gangpad chips en snoepgoed leegkoopt. En klaar ben je voor een nieuwe drukke week.

Hopelijk vond je deze tips nuttig. Mocht het zo zijn, deel het artikel dan zeker met anderen! Vergeet @Lievelynepuntbe zeker niet te taggen mocht je iets uitproberen geïnspireerd door de blog. Ik zie het graag voorbij komen!

………………………………………………………..

Volg je Lievelyne al op Instagram en Facebook?