Mealprep op zondag, wat is het en waarom doen we het

Wie mij volgt op Instagram, weet dat ik op zondag graag mealprep. Zondag verloopt meestal erg rustig, buiten de hevige Crossfit training in de voormiddag 😉 Dus maken we gebruik van die extra tijd om de lunch van 3 dagen alvast klaar te maken. Er is niets zo vervelend als ‘s morgens nog te moeten bedenken wat je gaat eten ‘s middags. Mijn man werkt heel kortbij een tankstation waardoor het verleidelijk is om er even een broodje of iets anders lekkers te halen. Niet zo handig als je gezonder wil leven en hard traint voor de zomer die eraan komt.

Gezonde voeding en afslanken - Mealprep sunday LIEVELYNE

Dus, tijdens de wekelijkse boodschappen zorg ik ervoor dat ik voldoende groenten, fruit en proteine in de kar leg. Qua groenten kies ik tegenwoordig altijd voor diepvries. Deze zijn tegenwoordig gezonder dat de “verse” groenten in de supermarkt. Dit omdat ze na de oogst meteen verwerkt en ingevroren worden waardoor alle vitaminen behouden worden. En buiten dat, vervallen deze groeten gewoon veel minder snel! Ik ben namelijk het type dat vergeet dat er nog een broccoli in de groentenlade lag en er dan telaat achterkomt. Dit zorgde voor veel verspilling en afval. Tegenwoordig hebben we wel een compostbak, dat helpt de afvalberg hier toch fel te verminderen en de kippen vinden het geweldig : WIN WIN !

Gezonde voeding - Mealprep sunday LIEVELYNE

Lunch

Een fout die je zeker moet vermijden wanneer je gezonder wil eten is saaie voeding eten. Ik bedoel wie eet er nu graag droge rijst met kip en droge sla ? Dat hou je misschien een weekje vol en dan ben je het beu. Pimp je salade met een eigen dressing van yoghurt, look en kruiden. Kook je rijst, Quinoa of Bulgur voeg kruiden of bouillon toe aan je kookwater. In een wokpan stoof ik dan een ui en look en vervolgens voeg ik er de groenten naar keuze aan toe. Kruiden is heel belangrijk, dus leef je uit. Bij de groenten voeg ik naderhand de gekookte rijst en laat het even mee sudderen zodat de smaak er goed in zit.

Zelf eet ik geen vlees, maar proteine zijn van groot belang als je spiermassa wil opbouwen (yesss, that’s what I want!). Dus ik haal mijn proteïne uit plantaardige alternatieven. Soms zijn dit gewoon eieren, maar peulvruchten en champignonnen zijn ook prima eiwitbronnen. Tofoe probeerde ik ook, maar dit was toch niet mijn ding. Misschien kocht ik niet de juiste soort, en verschilt het qua merk? Ik ben best een kieskeurige eter, nieuwe dingen proberen is niet echt aan mij besteed.

Van linzen, courgette of bonen maakte ik ook vaker burgers of balletjes. Heel erg lekker ! Vegetarisch eten hoeft helemaal niet saai te zijn en is zeker het proberen waard. Deze voeg ik dan toe aan mijn lunch of avondmaal maar zijn ook lekker als snack.

vegetarische linzen balletjes LIEVELYNE mealprep

Tussendoortjes

Als tussendoortje snij ik groenten of fruit al voor en doe ze in bakjes. Gezond snacken is veel gemakkelijker als het grijpklaar staat. En het fruit kan je makkelijk en snel toevoegen aan wat kwark of yoghurt. Ook eieren kan je koken of maak er ei muffins van. Geef je niet teveel om koolhydraten maar wil je toch iets gezonder eten, maak dan havermout muffins. Zelf warm ik ze graag even op in de micro en eet ze met wat Agave siroop. Ook erg lekker als ontbijt met wat fruit.

Noten zijn ook makkelijk, snel en gezond al snack. Natuurlijk moet je er niet mee overdrijven en is een handje per dag genoeg zeggen ze. Als het Pecannoten zijn, durf ik er wel eens teveel van te eten 🙂

Bewaren

Op Instagram kreeg ik heel vaak de vraag of het nog nog eetbaar was na 3 dagen. Ja hoor, prima te doen als je ze bewaart in de koelkast. Je kan de bakjes ook invriezen en de dag ervoor dan even uithalen. Sommigen doen het zelfs met boterhammen, ze smeren om ze vervolgens voor een hele week al in te vriezen. Zelf maak ik de brooddozen van de kinderen de avond ervoor. Mijn bakjes lunch maak ik voor 3 dagen en ze blijven gewoon vers tot dan.

………………………………………………………..